Proces i procedura badań
Badania rynkowe i marketingowe są procesem obejmującym kilka następujących po sobie faz i etapów. Projektowanie badań, gromadzenie danych i opracowywanie wyników.
W pierwszej fazie problem badawczy określany jest w sposób hipotetyczny, w drugiej – w sposób empiryczny, zaś w trzeciej – w sposób analityczny.
Projektowanie badań – Faza pierwsza
- Postawienie problemu (polega na sformułowaniu ogólnych pytań dotyczących sfer działalności marketingowej itp.)
- Analiza sytuacji (polega na ocenie realności rozwiązania problemu, stopnia ważności, wysokości kosztów, itp.)
- Określenie zadania badawczego (polega na uściśleniu tematyki badań, terminów realizacji, kosztów, itp.)
- Postawienie hipotez (na tym etapie formułuje się założenia, które w późniejszych badaniach należy zweryfikować)
Gromadzenie danych – Faza druga
- Analiza danych wtórnych (etap gromadzenia danych empirycznych)
- Określenie metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych (polega na określeniu metod i technik pozyskiwania danych)
- Testowanie narzędzi badawczych (sprawdzenie adekwatności narzędzia badawczego)
- Planowanie wyboru próby badawczej (ustalenie liczebności i metod doboru próby badawczej)
- Zbieranie danych (jest to czynność techniczna polegająca na dotarciu do samego źródła danych)
Opracowanie wyników - Faza trzecia
- Redukcja danych (pierwszy etap fazy opracowania wyników: obróbka polegająca na symbolizacji, kodowaniu i przetwarzaniu informacji pod kątem różnych przekrojów analitycznych)
- Analiza i interpretacja danych (polega na wykorzystaniu różnych mierników i wskaźników oraz parametrów opisowych zbiorowości statystycznej.)
- Prezentacja i ocena wyników badawczych (polega na przedstawieniu wyników w postaci tablic, wykresów, rysunków – raport w formie papierowej/ lub prezentacji elektronicznej)