Prezentacja i ocena wyników badawczych
Naszym Klientom raport końcowy prezentujemy w formie pisemnej i elektronicznej w układzie tabelarycznym i graficznym wraz z interpretacją.
Raport zawiera zarówno opis przebiegu badania, jak i jego wyniki, stanowiące realizacje celów badawczych.
W prezentacji ustnej, która jest uzupełnieniem raportu pisemnego, wykorzystujemy środki wizualne takie jak: komputer – program „PowerPoint”, plansze, filmy, pokazy. Przeważnie całość raportu jest podzielona na trzy podstawowe części: wprowadzającą, analityczną i wnioskową.
Przykładową strukturę raportu w ujęciu ogólnym prezentujemy poniżej:
- Strona tytułowa
- Spis treści
- Wprowadzenie
- Streszczenie
- Ważniejsze wyniki
- Wnioski badawcze
- Zalecenia
- Metodologia badawcza
- Analiza statystyczna wyników
- Spis tabel i wykresów
- Bibliografia
- Załączniki
Dobry raport skupia się na decyzji i pomaga w jej podjęciu. Aby uzyskać taki efekt prezentacji i oceny wyników, należy przestrzegać kilku zasad:
- Eliminacja zbytecznych szczegółów metodycznych.
- Dostosowanie terminologii do słownika odbiorców.
- Pisanie w przystępnym stylu.
- Stosowanie metod graficznych – metody graficzne w raportach mają postać tablic, wykresów i rysunków.