Motody analizy

Edycja, kodowanie i tabulacja danych

Dane uzyskane z pomiarów, głównie pierwotnych, muszą być zredukowane, a następnie zanalizowane za pomocą odpowiednich metod. Otrzymane w wyniku badań pierwotnych informacje – dane surowe podlegają przetworzeniu. Przetworzenie to, polega na edycji danych, kodowaniu, tabulacji i tworzeniu nowych zmiennych (agregacji), oraz opracowaniu zbiorczych tabel analitycznych i syntetycznych. Edycja danych polega na dokładnym sprawdzeniu otrzymanych narzędzi badawczych pod względem czytelności danych, kompletności, spójności i prawdziwości odpowiedzi oraz ich adekwatności.

W celu dokonania operacji statystycznych „redukujących”, dane surowe poddane są procesowi kodowania danych. Następnie zakodowane dane będą poddane procesowi tabulacji, który ma na celu zestawienie częstości występowania wartości poszczególnych zmiennych i zrelatywizowania w formie procentowej i graficznej. Zbudowane na podstawie sprawdzonych i zakodowanych danych pierwotnych analityczne tablice jedno – dwu – lub wielodzielcze są podstawą dalszej statystycznej i merytorycznej analizy danych.

Motody analizy

 

Analiza Danych

Analiza danych pozyskanych w trakcie realizacji procesu pomiaru polega na analizie o charakterze ilościowym opartej na zasadach analizy statystycznej (pomijamy tu kwestie specyficznych badań jakościowych, w przypadku których analiza ma charakter jakościowy nie obejmujący jakichkolwiek obliczeń statystycznych). Ze względu na liczbę badanych zmiennych można wyróżnić następujące rodzaje analizy: jednoczynnikową, dwuczynnikową, wieloczynnikową.

Analiza statystyczna obejmuje wszystkie czynności związane z wykorzystaniem statystyki w zakresie obliczeń i prezentacji wyników realizowanego badania marketingowego.

Wszystkie statystyki obejmują zasadniczo trzy rodzaje działań:

 

  • sporządzenie opisu statystycznego badanej próby
  • mierzenie relacji (siły związków) pomiędzy zbiorami cech w danej próbie
  • wnioskowanie statystyczne

 

W ramach wnioskowania statystycznego wyróżnia się dwa zasadnicze działy: 

 

  • estymację - czyli szacowanie wartości parametrów lub postaci zmiennej losowej w populacji generalnej, na podstawie rozkładu empirycznego uzyskanego dla próby,
  • weryfikację (testowanie) hipotez statystycznych - czyli sprawdzenie określonych przypuszczeń (założeń)  wysuniętych w stosunku do parametrów (lub rozkładów) populacji generalnej na podstawie wyników z próby. 

W przypadku estymacji wychodzimy od wyników próby i na ich podstawie formułujemy wnioski o populacji generalnej. Przy weryfikacji hipotez najpierw wysuwamy określone przypuszczenie dotyczące populacji generalnej, a następnie sprawdzamy je na podstawie wyników próby.

Sumaryczne mierniki statystyczne


Wskaźniki struktury i natężenia:

  • wskaźniki struktury: proporcje i odsetki
  • wskaźniki natężenia: stosunki, stopy, tempo wzrostu

Miary tendencji centralnej:

  • średnie klasyczne: arytmetyczne, geometryczne, harmoniczne, kwadratowa
  • średnie pozycyjne: mediana, dominanta, kwartyle

Miary dyspersji:

  • wariancja
  • odchylenia standardowe
  • obszar zmienności


Wielowymiarowe metody analizy


Metody analizy wielowymiarowej stosowanej w badaniach marketingowych.

Metody analizy zależności:

  • jedna zależna zmienna: tabulacja wielodzielona, analiza wariancji i kowarancji, regresja wieloraka, dwugrupowa analiza dyskriminacyjna, analiza wieloczynnikowa
  • dwie lub więcej zależnych zmiennych: wielowymiarowa analiza wariancji i kowariancji, korelacja konieczna, wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna

Metody analizy współzależności:

  • współzależność zmiennych: analiza czynnikowa
  • podobieństwo między obiektami: analiza grupowa, skalowanie wielowymiarowe

 

Sumaryczne mierniki statystyczne

 

Metody prognozowania

Metody jakościowe:

  • opinie ekspertów
  • metoda delficka
  • metoda scenariusza
  • analogie historyczne i inne

Metody ekstrapolacyjne:

  • wyodrębnienie wahań sezonowych (wskaźniki sezonowości, średnia ruchoma scentrowana i inne)
  • metody analizy trendów (metoda jakościowa, średnia ruchoma, wyrównanie trendu, analiza trendu)

 

 

 

Metody przyczynowo - skutkowe:

  • metody wczesnych symptomów (barometr, indeks siły nabywczej i inne)
  • metody badania intencji zakupu
  • metody regresji
  • metody ekonometryczne (modele ekonometryczne)

Wskaźniki marketingowe

Poniżej wyszczególniono niektóre wskaźniki marketingowe stosowane w badaniach marketingowych.

Ocena marketingu na poziomie strategicznym:

  • wskaźnik udziału w rynku:

            - absolutny udział w rynku,

            - udział w rynku docelowym,

            - relatywny udział w rynku,

            - względny udział w rynku.

  • wskaźnik dynamiki wzrostu sprzedaży
  • wskaźnik satysfakcji klientów CSI, ACSI, EPSI
  • wskaźnik utrzymania klientów 
  • wskaźnik lojalności klientów CLR, NPS (Net Promoter Score) - miara lojalności klientów i jakości budowanych z nimi relacji.
  • wskaźnik utraty klientów
  • wskażnik RFM - wskażnik wartościowania klientów 
  • wskaźnik określający atopień koncentracji sektora C4
  • wskaźnik zaspokojenia popytu Wz
  • wskaźnik niezaspokojenia popytu Wn
  • wskaźnik pojemności rynku Q
  • indeks Herfindahla HI

 

Zarządzanie sprzedażą i dystrybucją towarów:

  • wskaźnik dystrybucji numerycznej
  • wskaźnik dystrybucji ważonej
  • wskaźnik braków towarów
  • udział marki w sklepach prowadzonych sprzedaż danej marki
  • udział w miejscu na półce
  • rotacja produktu na półce
  • zakupy ważone
  • średnia sprzedaż marki w punkcie sprzedażowym
  • intencja zakupu
  • powtórny zakup
  • wskaźnik penetracji rynku
  • stosowanie marki
  • wskaźnik pokrycia rynku
  • wskaźnik kontroli sprzedaży
  • wskaźnik skuteczności siły sprzedaży

 

 

Komunikacja marketingowa:

  • wskaźnik spontanicznej świadomości marki
  • pierwsza wymieniona marka
  • wspomagana świadomość marki
  • spontaniczna świadomość reklamy
  • wspomagana świadomość reklamy
  • wskaźnik skuteczności reklamy
  • zasięg reklamy
  • częstostlwość reklamy
  • wskażnik intensywności kampani reklamowej (GRP)

 

Wskażniki czytelnictwa prasy:

  • CCS (Czytelnictwo Cyklu Sezonowego)
  • COP (Czytelnictwo Okresu Periodyczności)
  • CDT (Czytelnictwo w Dni Tygodnia)
  • CPW (Czytelnictwo Przeciętnego Wydania)
  • SCPW (Statystyczne Czytelnictwo Przeciętnego Wydania)
  • miernik zasięgu pokrewny wskaźnikowi CPW

Informacje uzyskane w wyniku przeprowadzonych analiz wymagają zinterpretowania, aby mogły być wykorzystane w działalności marketingowej firmy. Stosuje się przy tym różne metody postępowania:

  • dedukcję
  • indukcję
  • analogię
  • analizę i syntezę

Oferta badawcza

więcej

Kontakt

więcej

doradztwo

więcej

szkolenia

więcej

Biuro Badań Marketingowych

tel/fax: +48 65 520 40 35 mobile: +48 601 565 585 e-mail: bbm@bbm.com.pl